Akceptowane są artykuły z dziedziny ekonomia i finanse, zawierające aspekty porównawcze w kontekście międzynarodowym.
Przyjmujemy i publikujemy jedynie artykuły przygotowane w języku angielskim.
Należy również zapoznać się z informacjami dotyczącymi reguł zachowania rzetelności naukowej oraz stosownym oświadczeniem autora, a także z oświadczeniem Publication Ethics and Publication Malpractice Statement.
W przypadku prac doktorantów wymagana jest opinia promotora wraz z rekomendacją.
Prosimy o przesyłanie artykułów w formie elektronicznej, zgodnie z wytycznymi edytorskimi na adres poczty elektronicznej czasopisma: comparative@uni.lodz.pl
Szczegółowe informacje uzyskają Państwo pod numerem telefonu: 42 635 55 42, 42 635 53 63 lub przesyłając zapytanie na ww. adres e-mail.
W zamieszczonym pliku pdf znajdują się wymogi dla autorów, dotyczące:
- objętości publikacji po uwzględnieniu wymogów edytorskich,
- układu publikacji,
- wymogów technicznych.
Pliki do pobrania
Procedura recenzowania artykułów w czasopiśmie jest zgodna z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, opisanymi w broszurze „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa 2011.
Nadesłanie artykułu do publikacji w „Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe” jest równoznaczne z wyrażeniem przez autora zgody na poddanie się procedurze recenzowania przyjętej w czasopiśmie.
Po przesłaniu pracy do redakcji każdemu artykułowi nadawany jest numer redakcyjny, który identyfikuje go na dalszych etapach procesu recenzowania. Prace recenzowane są anonimowo – autor nie zna nazwisk recenzentów, a recenzenci nazwiska autora (tzw. „podwójnie ślepa recenzja”).
Artykuły nadsyłane przez autorów poddawane są w kolejności:
- Wstępnej ocenie formalnej przez Redakcję z punktu widzenia zgodności z profilem czasopisma oraz podstawowymi wymogami dotyczącymi warsztatu naukowego i poziomu merytorycznego.
- Ocenie przez Redaktora Naczelnego, który następnie kieruje poszczególne artykuły do redaktorów tematycznych, będących ekspertami w danej dziedzinie
- Ocenie przez redaktorów tematycznych.
- Wstępnej ocenie językowej.
- Po uzyskaniu pozytywnej oceny, Redaktor Naczelny kieruje każdy artykuł do dwóch niezależnych recenzentów z prośbą o przygotowanie recenzji. Recenzenci przygotowują recenzje na specjalnych formularzach recenzyjnych. Lista recenzentów dostępna jest na stronie czasopisma w zakładce Redakcja.
- Autor informowany jest o wyniku dokonanej recenzji. W przypadku pojawienia się uwag recenzentów artykuł zwracany jest autorowi celem dokonania sugerowanych poprawek.
- Po zaakceptowaniu artykułów po recenzji teksty kierowane są do redaktora językowego (native speaker), który dokonuje ich adiustacji.
- Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu artykułu do druku podejmuje Redaktor Naczelny.
Opłata za publikację w Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe
Koszt opublikowania artykułu wynosi:
- 500 PLN + 23% VAT: osoby spoza UŁ, pracownicy UŁ bez finansowania UŁ
- 500 PLN: pracownicy UŁ z finansowaniem UŁ,
- 150 USD + 23% VAT: zagraniczne osoby fizyczne i firmy.
Opłaty za publikację należy dokonać w ciągu 7 dni od otrzymania od redakcji maila z informacją o zakwalifikowaniu artykułu do publikacji (po akceptacji recenzentów oraz redaktora naczelnego).
Wraz z mailem otrzymają Państwo formularz, który należy uzupełnić danymi niezbędnymi do wystawienia faktury, podpisać i odesłać niezwłocznie jego skan na adres: comparative@uni.lodz.pl.
Wpłaty należy dokonać na konto:
- IBAN: PL 07 1240 3028 1111 0010 2943 4436
- KOD SWIFT: PKOPPLPW
- Nazwa i adres banku: Bank PeKaO II O/Łódź, ul. Piotrkowska 270, 90-361 Łódź
- Nazwa i adres beneficjenta: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ, ul. POW 3/5, 90-255 Łódź
- Tytuł przelewu: publikacja artykułu naukowego w czasopiśmie CER (Vol. …., No. ….., imię i nazwisko autora/autorów)
Po zaksięgowaniu wpłaty zostanie wystawiona faktura na płatnika, której skan zostanie przesłany mailem. Na żądanie dokument w formie papierowej może zostać przesłany pocztą na wskazany w formularzu adres.
Redakcja Comparative Economic Research wdraża procedurę zapewnienia rzetelności naukowej publikowanych artykułów. Do najczęściej występujących przypadków naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce należą „ghostwriting” oraz „guest autorship”.
Zgodnie z wykładnią Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zjawisko „ghostwriting” występuje kiedy autor korzysta z dorobku naukowego osób trzecich (wykorzystanie wyników badań empirycznych, wkładu teoretycznego, specjalistyczne konsultacje) bez ujawniania tego faktu w formie przypisów bądź podziękowań umieszczonych w treści artykułu.
Analogiczne wytyczne wyjaśniają istotę „guest autorship”. Jest to sytuacja, w której wkład własny autora publikacji jest znikomy bądź w ogóle nie miał miejsca, a mimo to jest autorem/współautorem publikacji.
Celem wyeliminowania wyżej opisanych przejawów nierzetelności naukowej redakcja czasopisma wymaga od autorów ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp., wykorzystywanych w trakcie przygotowywania publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt.
Jednocześnie redakcja informuje, że o wszelkich wykrytych przypadkach „ghostwriting”
i „quest autorship” informowane będą odpowiednie podmioty (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
Autorzy są zobowiązani do informowania w treści artykułu o ewentualnych źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów.
Każdy z autorów składając artykuł do publikacji potwierdza zapoznanie się z powyższymi informacjami poprzez złożenie podpisu na stosownym oświadczeniu. Treść oświadczenia dostępna jest na stronie internetowej czasopisma.
Zamieszczone poniżej zasady oparte są na rekomendacjach stowarzyszenia COPE (the Committee on Publication Ethics), które uwzględniono w dokumencie Core practices.
Zasady dotyczące autorów
Zasada rzetelności naukowej: Autorzy zgłaszanych do publikacji tekstów są zobowiązani do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Prace powinny zawierać wystarczająco dużo informacji umożliwiających identyfikację źródeł danych, a także powtórzenie badań. Nierzetelne lub niezgodne z zasadami etyki prezentowanie i interpretowanie danych i wyników badań jest niedopuszczalne i skutkować może wycofaniem tekstu.
Zasady oryginalności pracy: Autorzy mogą zgłaszać do publikacji wyłącznie własne, oryginalne teksty. W przypadku, kiedy wykorzystują badania i/lub słowa innych, powinni używać stosownych oznaczeń wskazujących na cytowanie. Plagiat czy fabrykowanie danych są niedopuszczalne. Autorzy nie powinni publikować tekstów opisujących te same badania w więcej niż jednym czasopiśmie. Zgłaszanie tych samych prac do więcej niż jednego czasopisma uznawane jest za nieetyczne.
Zasada udostępnienia danych: Autorzy mogą zostać poproszeni o przedstawienie nieprzetworzonych wyników badań, toteż powinni oni być przygotowani, aby zapewnić dostęp do tych danych, także przez jakiś czas po opublikowaniu pracy.
Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów autorów: konflikt interesów zachodzi wtedy, gdy autor pozostaje w relacji komercyjnej lub towarzyskiej z innym podmiotem, co może mieć wpływ na obiektywną wartość przesyłanych do publikacji wyników badań. Autorzy są zobowiązani do przekazania redakcji wszelkich informacji, którę pomogą w przeciwdziałaniu konfliktom interesów.
Zasady autorstwa pracy: Wszystkie osoby wymienione w zgłoszonej pracy jako autorzy lub współautorzy powinny mieć faktycznie znaczący udział w powstaniu tekstu (projektu, pomysłu, planowaniu, wykonaniu, interpretacji wyników). Również, wszystkie osoby, które miały wpływ na ostateczny kształt pracy powinny zostać wymienione jako współautorzy. Obowiązek upewnienia się, że osoby mające wkład w powstanie artykułu akceptują jego ostateczną formę, leży po stronie autora zgłaszającego tekst do publikacji.
Zasada rzetelności źródeł: Autorzy zgłaszanych prac zobowiązani są zawsze wskazywać publikacje, które zostały przez nich wykorzystane przy tworzeniu artykułu.
Zasady dotyczące błędów w opublikowanych pracach: Jeśli autor/autorzy odkryją znaczące błędy lub nieścisłości w swoich tekstach, zobowiązani są niezwłocznie powiadomić o tym redakcję czasopisma w celu wycofania tekstu bądź skorygowania zaistniałych błędów.
Zasady dotyczące członków redakcji
Odpowiedzialność: Zespół redakcyjny decyduje, które z przysłanych artykułów zostaną skierowane do publikacji oraz ponosi odpowiedzialność za wszystkie treści umieszczane w czasopiśmie. Zespół redakcyjny dba o spójność publikowanych materiałów, wyklucza jakiekolwiek naukowe bądź etyczne kompromisy oraz zawsze jest gotowy do publikowania korekt, errat oraz sprostowań, gdy zaistnieje taka potrzeba.
Zasada fair play: Teksty zgłaszane do publikacji są oceniane pod względem merytorycznym. Kwestie takie jak rasa, płeć, orientacja seksualna, wyznanie, pochodzenie, obywatelstwo czy przekonania polityczne autorów w żaden sposób nie wpływają na ocenę artykułów.
Zasada poufności: Członkowie zespołu redakcyjnego stosują się do zasady poufności, a więc nie ujawniają osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat zgłaszanych do publikacji prac. Osobami upoważnionymi do posiadania tych informacji pozostają jedynie: sami autorzy, wybrani recenzenci, uprawnieni redaktorzy oraz wydawca.
Skargi i odwołania: osoby, które miałyby podejrzenie naruszenia zasad etyki badań w opublikowanym materiale (np.: manipulacja i fabrykacja danych, plagiat i autoplagiat, nierzetelność badań), proszone są o przekazanie redakcji periodyku stosownej wiadomości. Zgłoszenie wspomnianych uchybień powinno zawierać dokładną informację o przedmiocie i podmiocie uchybienia.
Weryfikacja materiałów już opublikowanych oraz przeciwdziałanie konfliktom interesów: Zespół redakcyjny, w oparciu o Zasady COPE, może wycofać artykuł z publikacji, wyrazić wątpliwości dotyczące jego zawartości lub zadecydować o potrzebie wprowadzenia korekt do materiałów już opublikowanych. Nieopublikowane artykuły nie mogą być bez pisemnej zgody autorów wykorzystywane przez członków zespołu redakcyjnego ani żadne inne osoby uczestniczące w procedurach wydawniczych.
Decyzje dotyczące publikacji: Zespół redakcyjny odpowiada za podejmowanie decyzji odnośnie tego, które materiały zostaną, a które nie zostaną opublikowane. Przy podejmowaniu decyzji kluczowe są kwestie takie jak: znaczenie naukowe pracy, oryginalność ujęcia problemu, przejrzystość i zgodność z zakresem tematycznym czasopisma.
Zasada rzetelności naukowej: Członkowie zespołu redakcyjnego zobowiązani są dołożyć wszelkich starań dla zachowania integralności w kwestii rzetelności naukowej publikowanych prac. W tym celu mogą oni nanosić stosowne poprawki, a także w przypadku podejrzeń nieuczciwych praktyk (plagiatu, fałszowania wyników badań) podjąć decyzję o wycofaniu tekstu z publikacji.
Redakcja, w razie potrzeby, zawsze gotowa jest opublikować także stosowne sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny.
Wycofanie tekstu: Zespół redakcyjny może rozważyć wycofanie tekstu jeżeli:
-
są wyraźne dowody świadczące o braku wiarygodności wyników badań, fabrykowaniu danych, jak również w przypadku popełnienia niezamierzonych błędów (np. błędy w obliczeniach, błędy metodologiczne);
-
wyniki badań zostały wcześniej opublikowane gdzie indziej;
-
praca nosi znamiona plagiatu bądź narusza zasady etyki.
Zawiadomienie o wycofaniu tekstu należy traktować jako równoznaczne z wycofaniem artykułu. Zawiadomienie to winno zawierać informacje o osobie (w nagłówku powinien się znaleźć co najmniej tytuł i nazwisko/-a autora/-ów pracy) i powodach (w celu rozróżnienia błędów niezamierzonych od celowych nadużyć) decydujących o wycofaniu tekstu. Wycofywane teksty nie zostają usunięte z opublikowanej wersji czasopisma, ale fakt ich wycofania będzie wyraźnie oznaczony.
Redaktorzy zachęcają wszystkich zainteresowanych do przesyłania uwag i opinii dotyczących opublikowanego materiału.
Członkowie redakcji, którzy są autorami i/lub współautorami artykułu naukowego zgłoszonego do publikacji, są wyłączeni z procesu jego wewnętrznej oraz zewnętrznej recenzji.
Zasady dotyczące recenzentów
Współpraca z zespołem redakcyjnym: Recenzenci uczestniczą w pracach zespołu redakcyjnego i mają wpływ na decyzje podejmowane przez redaktorów. Mogą także, w porozumieniu z autorami, wpływać na ostateczny kształt i doskonalenie publikowanych prac.
Zasada terminowości: Recenzenci zobowiązani są dostarczyć recenzje w ustalonym terminie. Jeżeli z jakichś względów (merytorycznych, braku czasu) nie są oni w stanie dotrzymać terminu bądź podjąć się recenzji, powinni niezwłocznie poinformować o tym fakcie zespół redakcyjny.
Zasada poufności: Wszystkie recenzowane prace mają charakter poufny, co oznacza, że ujawnianie ich osobom trzecim jest niedopuszczalne (za wyjątkiem osób do tego upoważnionych).
Zasada zachowania standardów obiektywności: Recenzje powinny mieć charakter obiektywny. Personalna krytyka autorów prac jest uważana za niestosowną. Wszystkie spostrzeżenia recenzenta powinny zostać odpowiednio uargumentowane.
Zasada rzetelności źródeł: Recenzenci, jeśli zachodzi taka potrzeba, powinni wskazać odpowiednie prace niezacytowane przez autora. Wskazane i zgłoszone redakcji powinny być także wszelkie istotne podobieństwa do innych prac.
Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów u recenzentów: Recenzenci nie mogą wykorzystywać recenzowanych prac dla swoich osobistych potrzeb i korzyści. Nie powinni oni również oceniać tekstów, w przypadku których może występować konflikt interesów z autorem/autorami.
Zasady dotyczące wydawcy
Wydawca zobowiązany jest do przekazywania redakcji wszelkich merytorycznych uwag dotyczących periodyku, jego redakcji oraz samego wydawcy. Wydawca zobowiązuje się również poinformować COPE o każdym przypadku naruszenia etyki wydawniczej.